O projektu
Projekt spojující kulturní antropologii, mediální studia a pedagogiku má za cíl simultánně, jednotně a dlouhodobě zlepšovat mediální obsahy, které děti konzumují i vytvářejí, a které jsou spojené s vnímáním a hodnocením odlišnosti majícím tak dopad na mezilidské vztahy.
Příjemce | Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova |
Grantová podpora | Technologická agentura České republiky |
Hlavní řešitelka | Mgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D. |
Interní aplikační garant | Český rozhlas (ČRo) |
Externí aplikační garanti | Česká televize (ČT), Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), Multikulturní centrum Praha (MKC) |
Datum realizace | 1. 6. 2018 – 31. 12. 2021 |
Výzkum | Participativní akční výzkum, 25 ohniskových skupin, celkem 85 dětí ve věku 8 až 13 let (46 dívek a 39 chlapců) ze šesti základních škol v ČR, celkem 20 hodin a 39 minut AV záznamu. |
Téma výzkumu | 11 ohniskových skupin o mediálních a digitálních zkušenostech a dovednostech, 12 o zkušenostech s odlišností a přijetím/odmítnutím, 2 smíšené. |
Odborné výstupy | Závěrečné zprávy, workshop pro mediální instituce, didaktická metoda, odborné články, prezentace na konferencích |
Mediální výstupy | Rozhovory, články, webové stránky, veřejné diskuse |
Projekt byl realizován prostřednictvím participativního akčního výzkumu. Participativní akční výzkum byl v tomto případě vhodnou výzkumnou technikou, protože dal prostor dětem vyjádřit se ke svému životu a aktivně se zapojit do rozhodnutí, která se jich týkají. Mediální život a kosmopolitní život dětí, které přestože spolu souvisí a představují aktuální témata, nebyly v ČR doposud odpovídajícím způsobem společně řešeny.
Partneři a aplikační garanti projektu
4 fáze výzkumu
1. Ohniskové skupiny s dětmi o mediálních a digitálních zkušenostech a dovednostech.
Součástí ohniskových skupin zaměřených na mediální a digitální zkušenosti a dovednosti (1. fáze) byla úvodní diskuze o médiích, která dětí sledují, a mediálních obsazích, které je baví, za pomoci kreativních stimulů (např. karet reprezentujících různé typy médií, ukázek z rozhlasových pořadů spojených s Rádiem Junior) a kreativních technik (vytváření reklamního plakátu na svou vysněnou rozhlasovou stanici). Druhá část ohniskové skupiny zahrnovala hru na castingovou agenturu. Každý účastník dostal sadu 25 portrétů osob různého věku, etnického původu a se specifickými atributy (brýle, vousy, světlé, tmavé či barevné vlasy, pokrývka hlavy). Účastníci působili jako scénáristé, vytvářeli příběh svého filmu, a castingoví agenti, kdy z uvedené sady portrétů vybírali herce a herečky do hlavních rolí.
2. Ohniskové skupiny s dětmi o zkušenostech s diverzitou a postojích k odlišnosti.
Součástí scénáře ohniskových skupin o zkušenostech s diverzitou (2. fáze) byla úvodní diskuze nad mapou světa o zemích, které by děti chtěly navštívit či kde by chtěly žít, případně, ve kterých už byly, a stejně tak o zemích, kam by cestovat nikdy nechtěly. Druhá část byla zaměřena na vnímání a přijetí či odmítnutí jinakosti. Z několika desítek vystříhaných fotografií různě vypadajících dětí si účastníci vybírali spolužáky/spolužačky, které by chtěli ve třídě mít, a ty, které by ve třídě mít nechtěli. Svůj výběr zdůvodňovali a diskutovali s ostatními. Diskuze se dále věnovala soucítění s nechtěnými (empatii), ochotou a snahou vyloučeným pomoci (agency) a vlastní zkušenosti dětí s odmítnutím na základě odlišnosti.
3. Vytvoření a testování didaktické metody vyvinuté na základě syntézy dat z fází 1 a 2.
Na základě dat a zjištění z výzkumné fáze 1 a 2 byl realizován v letech 2020-2021 vývoj a testování didaktické metody ve spolupráci řešitelského týmu s aplikačním garantem Multikulturní centrum Praha. Výsledkem je tříhodinový workshop určený dětem ve věku 9-12 let, který je koncipován jako celotřídní vzdělávací intervence realizovná na základních školách. Vyvinutá metoda stojí na třech pilířích. (1) Nastavení spolupráce prostřednictvím osobní zkušenosti a sdílených zájmů. (2) Zpochybnění stereotypů a podpora inkluze různých typů lidí: od vyděděnců k superhrdinům. (3) Rozvoj a podpora dětí k tomu, aby se aktivně podílely na řešení společenských témat a využívaly přitom různé typy médií.
4. Opakovaná diskuze s aplikačními garanty o využití výsledků v mediální a pedagogické praxi.
Projekt byl po celou dobu realizace diskutován s aplikačními garanty s cílem zvýšit aplikovatelnost výstupů a doporučení. Ve čtvrté fázi probíhala podrobná diskuze se zástupci ČRo a ČT nad výsledky výzkumů a realizovatelností následných doporučení. Šéfredaktor a redaktoři/redaktorky Rádia Junior se zúčastnili tříhodinového workshopu realizovaného UK a ČRo. MKC se dlouhodobě a systematicky podílelo na vývoji a testování didaktické metody.
Kontaktujte nás
Pokud se chcete dozvědět o projektu více, napište nám.