Přejdi na obsah

Global child

Dítě v globalizovaném světě

Menu
  • Domů
  • Výzkum
  • Hlavní zjištění
  • Odborné výstupy
  • Mediální výstupy
  • Řešitelský tým
  • Kontakt
  • English
Menu

Hlavní zjištění

Souhrnná zjištění a obecná doporučení

1. Získaná data ukazují, že děti vnímaly úzkou souvislost mezi vizuální atraktivitou a exkluzí odlišnosti, přičemž pojetí vizuální atraktivity bylo založeno na řadě stereotypů, které nutně nesouvisely s kulturní diverzitou a zkušeností s ní.

„Tadyten se mi nelíbí, protože je strašně, ale strašně tlustej.“ (Dívka, 10 let)

„Já si teda upřímně myslím, že ten rasismus se dá změnit tak, že… třeba se s ním začne někdo bavit a je třeba i nějakej jako oblíbenej, ale hlavně kamarád a řekne prostě ostatním, že je úplně v pohodě, že je milej a fajn, že bychom ho mohli třeba někam vzít, tak mi přijde, že se to dá nějak.“ (Dívka, 11 let)

2. Média mohou hrát důležitou roli v pojetí vizuální atraktivity a v tvorbě stereotypů. Jako klíčová oblast se však ukazuje exkluze odlišnosti, ve které jsou otázky etnicity a rasy druhořadé, protože etnická či rasová odlišnost sama o sobě nemusí být určující pro přijetí/odmítnutí. Pokud je etnicky či rasově odlišný jedinec považován za fyzicky atraktivního dle společenskokulturní normy a zároveň nemá viditelně odlišné vizuální znaky, zejména ty podléhající negativním stereotypům, tak má dobrou šanci být mezi dětmi přijat.

„No já jsem si ho vybral, protože má bílý zuby a ty se mi vždycky na člověku nejvíc líbí a pak ještě ten obličej.“ (Chlapec, 10 let)

“Protože je strašně pěkná. A má hezké oči.“ (Dívka, 12 let)

„Vypadá mile a má hezké vlasy.“ (Dívka, 13 let)

„Říkali prostě na chodbě, když jsme šli, haha, negře, a já jsem z toho prostě byl pokaždý špatnej.” (Chlapec, 13 let)

„Mně se smáli, že mám zuby výš než normálně.“ (Dívka, věk neuveden)

3. Strach z odlišnosti a často bolestivou zkušenost s nějakou formou exkluze (např. výsměchem) měla velká část dětí. K exkluzi odlišnosti je tedy nutné přistupovat jako ke komplexnímu problému, jehož řešení je nutné pro duševní pohodu a zdraví téměř každého jednotlivce. Urgentní je pak otázka exkluze a přijetí dětí s nadváhou.

4. Média mohou přispívat k porozumění odlišnosti mezi dětmi a změně postojů k ní s cílem zlepšit mezilidské vztahy a pomoci dětem s vlastním sebepřijetím. K tomu je ale nutný rovný a otevřený přístup k dětem, který povede k tvorbě relevantních a kvalitně zpracovaných obsahů odpovídajících jak očekáváním a potřebám, tak vývojovým schopnostem a dovednostem různých dětí různých věkových skupin. Digitalizace obsahů a propojování médií jsou v tomto procesu normou. Zároveň je nutné se v této otázce nezaměřovat pouze na mediální obsahy a programy cílené na děti.

5. Přístup k dětem jako tvůrcům mediálních obsahů s potenciálem vcítit se, pomoci a s rostoucím věkem také hlouběji porozumět společenské problematice a v důsledku toho se společensky angažovat, je oblastí, která při správném využití a dlouhodobém rozvoji může výrazně přispět médiím, dětem i společnosti.

„Hlavně k-pop, to je korejský pop. Pak j-pop, to je japonský pop. Pak audio mangy, to jsou vlastně, že to je kniha. Komiks.. A pak bychom měly ještě zajímavosti z otaku světa.“ (Dívky, 13 let)

Pokračujte na:

Odborné výstupy projektu
Mediální výstupy projektu

Kontaktujte nás

Pokud se chcete dozvědět o projektu více, napište nám.

alice.tejkalova@fsv.cuni.cz

Kontakt pro média
© 2025 Global child | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}