Přejdi na obsah

Global child

Dítě v globalizovaném světě

Menu
  • Domů
  • Výzkum
  • Hlavní zjištění
  • Odborné výstupy
  • Mediální výstupy
  • Řešitelský tým
  • Kontakt
  • English
Menu

Výzkum a hlavní zjištění

O projektu

Projekt spojující kulturní antropologii, mediální studia a pedagogiku má za cíl simultánně, jednotně a dlouhodobě zlepšovat mediální obsahy, které děti konzumují i vytvářejí, a které jsou spojené s vnímáním a hodnocením odlišnosti majícím tak dopad na mezilidské vztahy.

PříjemceFakulta sociálních věd, Univerzita Karlova
Grantová podporaTechnologická agentura České republiky
Hlavní řešitelkaMgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D.
Interní aplikační garantČeský rozhlas (ČRo)
Externí aplikační garantiČeská televize (ČT), Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), Multikulturní
centrum Praha (MKC)
Datum realizace1. 6. 2018 – 31. 12. 2021
VýzkumParticipativní akční výzkum, 25 ohniskových skupin, celkem 85 dětí ve věku 8 až 13 let (46 dívek a 39 chlapců) ze šesti základních škol v ČR, celkem 20 hodin a 39 minut AV záznamu.
Téma výzkumu11 ohniskových skupin o mediálních a digitálních zkušenostech a dovednostech,
12 o zkušenostech s odlišností a přijetím/odmítnutím, 2 smíšené.
Odborné výstupyZávěrečné zprávy, workshop pro mediální instituce, didaktická metoda,
odborné články, prezentace na konferencích
Mediální výstupyRozhovory, články, webové stránky, veřejné diskuse

Projekt byl realizován prostřednictvím participativního akčního výzkumu. Participativní akční výzkum byl v tomto případě vhodnou výzkumnou technikou, protože dal prostor dětem vyjádřit se ke svému životu a aktivně se zapojit do rozhodnutí, která se jich týkají. Mediální život a kosmopolitní život dětí, které přestože spolu souvisí a představují aktuální témata, nebyly v ČR doposud odpovídajícím způsobem společně řešeny.

Partneři a aplikační garanti projektu

4 fáze výzkumu

1. Ohniskové skupiny s dětmi o mediálních a digitálních zkušenostech a dovednostech.

Součástí ohniskových skupin zaměřených na mediální a digitální zkušenosti a dovednosti (1. fáze) byla úvodní diskuze o médiích, která dětí sledují, a mediálních obsazích, které je baví, za pomoci kreativních stimulů (např. karet reprezentujících různé typy médií, ukázek z rozhlasových pořadů spojených s Rádiem Junior) a kreativních technik (vytváření reklamního plakátu na svou vysněnou rozhlasovou stanici). Druhá část ohniskové skupiny zahrnovala hru na castingovou agenturu. Každý účastník dostal sadu 25 portrétů osob různého věku, etnického původu a se specifickými atributy (brýle, vousy, světlé, tmavé či barevné vlasy, pokrývka hlavy). Účastníci působili jako scénáristé, vytvářeli příběh svého filmu, a castingoví agenti, kdy z uvedené sady portrétů vybírali herce a herečky do hlavních rolí.

2. Ohniskové skupiny s dětmi o zkušenostech s diverzitou a postojích k odlišnosti.

Součástí scénáře ohniskových skupin o zkušenostech s diverzitou (2. fáze) byla úvodní diskuze nad mapou světa o zemích, které by děti chtěly navštívit či kde by chtěly žít, případně, ve kterých už byly, a stejně tak o zemích, kam by cestovat nikdy nechtěly. Druhá část byla zaměřena na vnímání a přijetí či odmítnutí jinakosti. Z několika desítek vystříhaných fotografií různě vypadajících dětí si účastníci vybírali spolužáky/spolužačky, které by chtěli ve třídě mít, a ty, které by ve třídě mít nechtěli. Svůj výběr zdůvodňovali a diskutovali s ostatními. Diskuze se dále věnovala soucítění s nechtěnými (empatii), ochotou a snahou vyloučeným pomoci (agency) a vlastní zkušenosti dětí s odmítnutím na základě odlišnosti.

3. Vytvoření a testování didaktické metody vyvinuté na základě syntézy dat z fází 1 a 2.

Na základě dat a zjištění z výzkumné fáze 1 a 2 byl realizován v letech 2020-2021 vývoj a testování didaktické metody ve spolupráci řešitelského týmu s aplikačním garantem Multikulturní centrum Praha. Výsledkem je tříhodinový workshop určený dětem ve věku 9-12 let, který je koncipován jako celotřídní vzdělávací intervence realizovná na základních školách. Vyvinutá metoda stojí na třech pilířích. (1) Nastavení spolupráce prostřednictvím osobní zkušenosti a sdílených zájmů. (2) Zpochybnění stereotypů a podpora inkluze různých typů lidí: od vyděděnců k superhrdinům. (3) Rozvoj a podpora dětí k tomu, aby se aktivně podílely na řešení společenských témat a využívaly přitom různé typy médií.

4. Opakovaná diskuze s aplikačními garanty o využití výsledků v mediální a pedagogické praxi.

Projekt byl po celou dobu realizace diskutován s aplikačními garanty s cílem zvýšit aplikovatelnost výstupů a doporučení. Ve čtvrté fázi probíhala podrobná diskuze se zástupci ČRo a ČT nad výsledky výzkumů a realizovatelností následných doporučení. Šéfredaktor a redaktoři/redaktorky Rádia Junior se zúčastnili tříhodinového workshopu realizovaného UK a ČRo. MKC se dlouhodobě a systematicky podílelo na vývoji a testování didaktické metody.

Souhrnná zjištění a obecná doporučení výzkumu

Kontaktujte nás

Pokud se chcete dozvědět o projektu více, napište nám.

alice.tejkalova@fsv.cuni.cz

Kontakt pro média

© 2025 Global child | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}